Posts

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasainya....

Image
credit to Mr Google innalillahiwainnailaihirojiun "Dari Allah kita datang dan kepada Allah juga kita kembali" setiap yang bernyawa pasti akan mati... muda..tua...miskin...kaya...berkedudukan..tidak terkecuali... Itu yang telah dijanjikan oleh Allah kepada setiap manusia yang diciptanya. Kematian itu satu rahsia Allah dimana semua orang tidak akan tahu bila ajal atau kematian akan datang menjemput.. Saat itu Malaikat maut akan datang bertandang  untuk membawa kita menghadap Allah s.w.t.. perit azabnya.... sakit... tiada siap yang tahu...rahsia Allah Larilah sejauh mana...kalau ia datang ia tetap akan datang.. bersedialah kita... mengumpul sebanyak mungkin bekalan yang hendak kita bawa bersama untuk menghadap-Nya.... Ia satu perjalanan yang amat panjang... amat jauh... jauh dari sisi orang yang tersayang ... tapi dekat disisi Allah s.w.t.... Sayang yang hakiki....cinta yang satu.... selepas penat lelah mengharungi dunia yang penuh cabaran...

sekeping hati halus

Image
credit to Mr Google Hari ni tengah selak2 surat khabar terbaca lah satu artikel ni... tajuk artikel itu Konflik warga emas...lebih kurang macam itu lah tajuknya... tajuk agak menarik..sangat kena dengan situasi aku....jadi aku pun baca tapi  tak berapa nak baca sebab aku tak suka baca bahan bacaan yang tak berwarna...sakit mata... aku setuju sangat dengan artikel tu... kita oarang muda atau bergelar anak ni memang susah nak selami hati warga emas.. kadang2 apa yang mereka nak sampaikan tu kita tak berapa nak faham.. tue yang sampai merajuk2... hati orang tua ni memang sangat halus...cepat sangat tersentuh... kadang2 pening gak...tapi itu semua lumrah... manusia itu sendiri ada kitaran hidup tersendiri.....ada peringkat demi peringkat... dari kecil.. naik ke peringkat remaja kemudian ke alam  dewasa  terus ke dunia tua atau warga emas.... tapi bila sampai satu peringkat bila kita dah jadi tua nanti secara tak langsung perangai kita semua berubah... ...

Nostalgia raya

salam Lebaran...seperti biasa raya tahun ini ke Ipoh lagi... maklum la parents aku dua2 kat belah ipoh... so every year tak ada masalah lah kalau masuk bab2 balik kampung.. Bila cerita pasal hari  raya... ala...tetiba je boleh  masuk aura memory lane zaman dolu2... gaya macam dah tua sangat pulak. .. tambah2 time ni lah semua sepupu sepapat semua dapat berkumpul...sanak saudara dapat berkenal mesra..setahun sekali kan.. ah..rindunya zaman kecik2 berhari raye.. kalau lah boleh kembali ke zaman itu.....  Raya dulu-dulu..... seperti biasa...lokasi tetap di ipoh... pagi2 dah siap nak ke masjid sembahyang raye... memang every year lokasi tetap kat kampung lintang.... sebab kat situ ada rumah best friend ayah aku.. jadi lepas raya ..rumah pertama yang kitorang serbu rumah pakcik tu la...sian pakcik.. pagi2 dah kena layan karenah bebudak tak cukup umur nie..:P agenda ke-2  ..bermula sesi maaf bermaafan keluarga... memandangkn adikberadi...

Melabuh tirai Ramadhan...menyingkap tirai lebaran....

Alhamdulillah...syukur dipanjatkan kepada Allah...kerana kita semua telah diberi kesempatan masa, kesihtan umtuk menjalani ibadah puasa selama sebulan... Masa berlalu dengan begitu pantas, kekadang masa memintas kita tanpa kita sedari...pertama ramadhan terasa amat lama tapi pejam celik telah tiba Ramadhana melabuhkan tirainya.... Kekadang pernah juga terlintas difikiran...bagaimana ramadhan aku kali ini....bagus ke...ke ada yang terkurang...harap masih ada lagi kesempatan untuk bertemu lagi ramadhan... Hari ini, seluruh umat islam sedunia meraikan eidul fitri iaitu hari kemenagan bagi kita semua.... kemenangan menahan nafsu diri.... kemenangan dalam menhan diri dalam  segala macam perkara yang boleh mencacatkan ibdah puasa kita... disaat ini ... diketika ini... sama2lah kita  menguatkan lagi ikatan silaturrahim sesama kita.... yang mana jauh kita dekat2kan... yang mana dekat kita rapat2kan... yang mana ada perselisihan faham...sama2 kita clearkan.....

Salam lebaran ini

Salam Lebaran ini... ucapan ikhlas tulus dari hati kecil ini... atas kesilapan silam yang pernah terjadi.... sepuluh jari dihulurkan tanda kemaafan... salam lebaran ini... sudut hati kecil ingin sekali  berbicara... bicara tentang kegembiraan, keronokan dan kemenangan... kesedihan,kedukaan luput sudah dari ingatan manis senyum penyeri lebaran.. Salam lebaran ini... dalam kegembiraan mewarnai hari... tidak sekali hati kecil ini  terlupa pada yang telah tiada...  Sekuntum doa dan alfatihah mengiringi lebaran... dihulurkan pada  yang tersayang... tanda ingatan dihati selalu....

The Night of Power

  Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan[1593]. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?  Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.  Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin  Tuhannya untuk mengatur segala urusan.  Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. Surah Al-Qadr ayat 1-5

Home Sweet Home

Image
Home sweet home to me!!!! Balik cuti raya..... nama je cuti tapi assignment tetap banyak seh....  walau apa2 pun raya tetap raya beb !!!!..... "SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN"