Wednesday, September 22, 2010

sketsa kehidupan ( i )



 lokasi: Ruang tamu.....
(bace berita metro on9 : kisah budak hilang ...lari ikut boyfrend atau bahasa saintifiknyer pakwe)

aku~aish budak-budak sekarang...nak kena sekeh nie...... 
         (sambil geleng2 kepala)...berani betol....
        sian mak bapak diorang

sahabat seangkatan 1~ kenapa2...

sesi soal siasat bermula....bla...bla...bla......dan bla......

sahabat seangkatan 2~ woooo....itulah jadinyer kalau sifat malu dah tak ada...
                                       tak kesian kat mak bapak....main redah aje....
                                       (sigh!)...tak pikir baik buruk...
(mode: serius)

aku ~  dah la lari pergi jumpa pakwe....balik rumah sengih2 macam kerang busuk ...
            muka tak bersalah  langsung....

(mode: serius katak) ...

aku~ lepas tue mengaku yang diorang dah terlanjur......eeeee...
         aku backhand sekali baru tau...dah la mak
         menangis2 risau kan diorang...
        diorang boleh pulak buat benda tak senonoh macam tue....
         (nauzubillah...mintak jauh...)

sahabat seangkatan  2~ otak sempit memang macam tu..umur baru setahun jangung..
                                        dah pandai buat macam2.....
                                       (menggeleng2 kepala)...sigh!

 aku~ (angguk laju2...setuju sangat...)


Alman Al-Farisi, katanya: 

“Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla apabila hendak membinasakan seorang hamba,maka Ia mencabut darinya rasa malu. Bila rasa malu telah dicabut, maka engkau tidak akan menemuinya kecuali sebagai orang yang murka dan dimurkai…”





           

  

Hitam putih kehidupan




Dalam hidup ini tak semuanya indah...

Kadang-kadang kita gembira...

Kadang-kadang ada terselit duka..

Tapi itu semua lumrah hidup..

Mungkin juga itu satu titik permulaan...

Permulaan untuk menjadi lebih matang...

Walaupun ianya pahit untuk ditelan..

Tapi manisnya tetap akan ada...

sabar kunci kehidupan...