Saturday, February 26, 2011

Ramblekosong: dilemma..guide me please ya Allah...





Salam and greetings to all
 Alhamdulillah after almost 2 months lepaking kat umah finally i got da job!!  syukur sangat-sangat at least hilang jugak  rasa bosan yg datang bertalu-talu (ayat nak gempak bagai ..=P) tapi lepas dah masuk keje dlm mase 4 hari nie, dah macam-macam benda dok pikir. boleh ke aku buat semua  tue..dengan zero working experience..i have no confident...arghhhhhh hate this...tapi cuba jugak sedap kan hati ...cuba motivate diri untuk pergi keje...I'll give my best to do that job. mungkin juga terlalu awal untuk aku judge samada aku nie mampu galas that responsibility or not...=( just wait and see but anyway I'll give my best and hopefully  i did the right decision for my future...

Tuesday, February 15, 2011

Jadikan aku Pencintamu

 Credit to Google


 The Chosen one Nabi Muhammad s.a.w


Selawat dan salam ke atas junjungan nabi Muhammad s.a.w.,keluarga dan 

para sahabat. salam maulidur rasul buat semua saudara-saudara muslim 

sedunia.Bersyukur kita diberi peluang sekali lagi untuk bersama-sama 

menyambut ulangtahun kelahiran junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w.  yang 

dirindui.Setiap tahun kita sebagai umat islam menyambut akan ulangtahun 

kelahiran (maulud nabi) Nabi Muhammad s.a.w dengan begitu meriah sekali 

dengan perarakan,ceramah-ceramah dan sebagainya.Tetapi adakah dengan 

sambutan-sambutan sebegini cukup untuk mempamerkan rasa cinta kita,rasa 

sayang kita pada kekasih Allah Muhammad s.a.w? ketika bibir manis menutur 

kata cinta  pada pasangan kita, kenapa tidak pada junjungan kita Rasulullah 

s.a.w. Sedangkan baginda tidak pernah lupa pada umatnya dimana disaat 

akhir hayat baginda, bibir baginda tetap menutur ummati,ummati,ummati. 

Jelas bukti sayangnya baginda terhadap kita umat nabi Muhammad s.a.w. 

Begitu bimbangnya akan Rasulullah pada kita umatnya selepas kewafatannya. 

kita? adakah kita hanya mengingati baginda saat tiba kelahiran baginda?. 

Bagaimana hari-hari berikutnya masih adakah cinta dan sayang buat 

Rasulullah s.a.w? Semperna Maulidur Rasul, bersamalah kita renungkan sejauh 

mana sayang, cinta, rindu kita pada Rasulullah s.a.w. 


Firman Allah Taala bermaksud:
 
"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". 

(Surah al-Ahzab: ayat 56).


Thursday, February 3, 2011

Hipokrit

Credit to Mr. Google

Hipokrit adalah sujektif.

Kenapa hipokrit itu subjektif? Sebab bagi aku setiap orang mempunyai kafahaman 

yang berbeza untuk setiap individu mendefinisikan hipokrit itu sendiri . Secara 

keseluruhan apa yang kita tahu hipokrit itu adalah satu sifat kepura- puraan, tidak 

kisah sama ada individu itu hendak tunjuk kebaikannya atau nak mendapat 

perhatian  atau demi kepentingan orang lain. Kita tidak tahu alasan disebalik kenapa 

mereka ini bersikap hipokrit. Oleh sebab itu, pada pandangan aku hipokrit itu subjektif. 

Setiap daripada mereka ada alasan yang tersendiri untuk bersikp hipokrit, Mungkin 

mereka bersikap demikian untuk kepentingan orang lain dan mungkin untuk kepentingn 

sendiri dan mungkin juga mereka ni kurang kasih-sayang. Kalau difikirkan balik apa 

keuntungan yang kita dapat kalau kita bersikap hipokrit atau berpura pada diri sendiri/

orang lain? Cuba tanya pada diri kita sendiri, apa tujuan kita berpura-pura atau hipokrit 

adakah ianya satu kepuasan atau keseronokan?Kalaupun ianya satu keseronokan 

mungkin keseronokan jangka pendek ataupun its just a short term investment dan 

sampai bila keseronokan itu akan hadir, sampai bila kita nak hidup dalam kepura-puraan.

Hidup dalam kepura-puraan tidak akan selamanya bahagia. Menjadi diri sendiri adalah 

salah satu kunci kebahagian. Lantak dengan apa yang orang hendak kata tentang kita 

apa yang penting kita tunjuk apa yang sebenar tentang diri kita. Memang tidak dinafikan

kadang-kala kita perlu juga bersikap hipokrit untuk jaga hati orang lain tapi sampai bila

kita hendak jaga hati orang dan hati kita siap pula  hendak jaga? senang cerita hipokrit 

biar bertempat jangan sampai kita tipu diri kita sendiri selama-lamanya. Kita hanya 

manusia , kita tidak perfect tetapi kita boleh cuba untuk menjadi terbaik. Pilihan

di tangan kita, kita yang tentukan samada kita hendak hipokrit atau jujur dengan

diri sendiri dan juga orang lain. Tepuk dada tanya hati.