Posts

Showing posts from October, 2010

jauh

Image
 credit to Mr Google

Dalam dingin subuh,sunyi bisu Bersendirian memandang kosong langit Hitam pekat langit mendung  Tiada peneman cahaya bintang Dalam dingin sepi subuh ini  Terlintas sejenak di sudut kecil hati Persoalan yang tiada jawapan itu Makin mesra menggasak jiwa kenapa jadi begini inikah yang diingini selama ini dalam dekat mencari sinar terasa semakin jauh sungguh terasa jauh amat  Masih diawang-awangan jawapan kepastian ibarat layang putus talinya salah siapa kalau semakin menjauh Mungkin hati punya jawapan



hawary-sahabat

Your soulmate

Image
credit to Mr Google
"Jodoh pertemuan ditangan tuhan"
Orang kata kalau sudah jodoh, lari lah jauh mana akhirnya bertemu juga.

Sebab kita tahu jodoh pertemuanditangan tuhan kalau dah memang dia

memang dah ditentukan oleh Allah untuk kita datanglah banyak mana

halangan insyaAllah akan bersatu juga. Mungkin cepat atau lambat saje

yang menjadi persoalannya. Ada juga yang bercinta bagai nak rak tapi

pengakhirannya tidak seindah yang mereka harapkan.Kita hanya merancang

tapi Allah yang menetukan.Satu hakikat yang kita semua harus terima.

Rasulullah s.a.w bersabda : " Ketika ditiup ruh pada anak manusia tatkala ia 

masih didalam perut ibunya sudah ditetapkan ajalnya rezekinya jodohnya 

dan celaka atau bahagianya diakhirat".

Semua sudah diatur. Semua sudah ditetapkan. Kita hanya perlu menadah

tangan berdoa kepada Allah semoga dipermudahkan segala urusan kita,

jangan sombong.Seorang sahabat pernah berkongsi cerita

perihal cinta yang tidak berapa dipersetujui oleh bapanya keran…

La tahzan

Image
 DeviantArt by Andrea Reyes
La Tahzan jangan bersedih.
Tidak semua hari berlalu dengan gembira. 
Kita harapkan panas hingga ke petang rupa2nya hujan 
ditengah hari.  Ada masa kita punya perasaan sedih. 
Macam-macam punca atau sebab yang boleh membuatkan kita sedih. 
Mungkin kehilangan, kematian, pergaduhan, perselisihan faham, 
kegagalan umpatan dan sebagainya.
Rasa yang bukan kita amat alu-alukan.
Jangan dihalang biarkan sedih itu hadir. 
Ibn Qayyim pernah  berkata:
"Apapun tingkatan kesedihan itu hendaklah seseorang itu 
berada dijalan Allah s.w.t dan orang-orang yang cerdik
ialah yang tidak membiarkan kesedihan menguasai dirinya 
apalagi melumpuhkannya".
Rasa sedih membuat kita dekat dengan maha pencipta. 
Saat itu  terasa dekat amat pada Allah s.wt.
Firman Allah: 
"Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah berserta kita ( At-taubah: 40)
Jangan kita lupa pada Al-Quran  iaitu love letter from Allah. 
Kalam Allah yang tersusun indah itu  ubat untuk penyakit sedih.
Damai danTenang ter…

Bittaufiq wannajah

Image
All the best in Final Exam to all my sisters and brothers
Do the best and never give up
Strive hard, pray harder, Dua' and tawakkal
remember Allah always with us

Perigi cari Timba

Image
credit to Mr Google

Perigi cari timba atau Timba cari perigi? bagi aku kedua-duanya ada maksud tersendiri 
pada zaman dahulu. Istilah ini sering digunakan oleh orang dulu2 kerana mereka 
sangat2 berpengang pada adab2 berkawan antara lelaki dan perempuan. 
Bagi mereka biarlah sesuatu perhubungan itu bermula dengan lelaki ianya 
nampak  lebih manis berbanding jikalau perempuan yang memulakannya. 
Tetapi Itu cerita zaman dahulu . 
 Bagaimana pula dengan zaman sekarang?
Masih ada lagi ke orang menggunakan istilah-istilah sebegini.? 
mungkin ada sesetengah orang yang masih berpegang teguh pada istilah2 tersebut. 
Tetapi kalau ikutkan  arus pekembagan semasa, dunia sekarang sudah 
tiada lagi istilah perigi mencari timba atau timba mencari perigi. 
Bagi aku tidak salah untuk perempuan  yang
memulakan langkah dalam memulakan perhubungan kira macam  first mover la . 
Malu?... ok! aku terima mungkin ada sedikit perasaan  malu, tapi  itu memang sifat semulajadi 
perempuan kan tak begitu? kalau tengok lelaki …

berubah

bukan senang untuk berubah,
tetapi tiada yang mustahil kalau kita bersungguh-sungguh

opps! terjatuh sayang

Image
Credit to Mr Google
"Ishhh menyampah la aku tengok muka mamat/minah tu...."
"eh tak ada muka lain ke aku nak tengok nie...asyik2 muka minah/mamat nie.".
"aku tak tau la kenapa aku benci giler tgk mamat/minah nie...."
Pernahkah menghadapi situasi seperti diatas?Orang dulu-dulu ada berpesan
kalau kita hendak benci pada seseorang itu biar berpada-pada takut2 terjatuh
sayang. Ramai orang mengakui akan kebenaran 
kata-kata itu.kebanyakkan orang ada  mengalami keadaan ini dimana 
\dahulunya dia amat benci pada seseorang tidak kisah sama ada yang
dibenci itu lelaki atau yang dibenci itu perempuan lama kelamaan perasaan itu 
bertukar jadi rindu dan sedikit demi sedikit  timbul perasaan sayang di 
hati.Kalau dahulu suka sangat menyakat, suka kata2, suka benci2 
tapi sekarang bila orang itu tiada depan mata, hati mula mengenang, mulut mula
menyebut2..rindu mula menapak.Percaya tak??..cuba sekali...baru 
tau...=)..jadi kalau nak benci orang berpada-pada jangan sampai satu har…

sikecil berlesung pipit

Image
credit to Mr Google
si kecil berlesungpipit... wajah mu selembut bicara... senyummu seindah bulan butir katamu halus amat.. tawamu penawar buat ayah Rajukmu racun bagi siibu.. Permata indah harapan ini dipeluk erat...
Doa meiringi setiap langkah kecilmu...
kejayaan depan digenggam kemas...
semoga redha dan berkat Allah mengharum sikecil berlesung pipit...







The Way I Loved You

He is sensible and so incredible
And all my single friends are jealous
He says everything I need to hear and it's like
I couldn't ask for anything better

He opens up my door and I get into his car
And he says, you look beautiful tonight
And I feel perfectly fine

But I've been screamin' and fightin'
And kissin' in the rain
And it's two a.m. and I'm cursin' your name
You're so in love that you act insane
And that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone
It's a roller-coaster kinda rush
And I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

He respects my space and never makes me wait
And he calls exactly when he says he will
He's close to my mother
Talks business with my father
He's charming and endearing, and I'm comfortable

But I've been screamin' and fightin'
And kissin' in the rain
And it's two a.m. and I'm cursin' your name
You're so in love that you…

Perhubungan jarak jauh (PJJ)

Image
credit to MsCrys_DeviantArt
Long distance love atau hubungan cinta jarak jauh. Pasangan bercinta yang
terpisah antara benua, negara ataupun negeri berkorban untuk mengejar cita
dan impian.Satu perasaan yang susah untuk ditafsirkan. Kadang-kadang  its
killing inside. Tetapi semakin ramai pasangan sekarang yang berani mencuba
percintaan jarak jauh ini berikutan perkembangan teknologi yang semakin
canggih. Dengan adanya skype, YM, Facebook dan sebagainya, ramai yang
berpendapat bahawa mereka masih dapat berhubung dan berkomunikasi 
dengan pasangan masing-masing. Tapi adakah dengan berhubung 24h/7  
cukup untuk kita memelihara hubungan jarak jauh ini? Mungkin ada sesetengah
daripada kita setuju, tapi sebenarnya kekuatan sesuatu hubungan jarak jauh
itu bukan terletak berapa keprap kita berhubung dengan pasangan kita tetapi 
sejauh mana kita percaya pada pasangan kita sendiri.Kalau pasangan itu ada 
rasa tanggungjawab dan kepercayaan yang sangat dalam, hubungan itu
mungkin dapat berkekalan. Tapi k…

Years from now

Just the way you are

Oh her eyes, her eyes
Make the stars look like they're not shining
Her hair, her hair
Falls perfectly without her trying

She's so beautiful
And I tell her every day

Yeah I know, I know
When I compliment her
She wont believe me
And its so, its so
Sad to think she don't see what I see

But every time she asks me do I look okay
I say

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

Her lips, her lips
I could kiss them all day if she'd let me
Her laugh, her laugh
She hates but I think its so sexy

She's so beautiful
And I tell her every day

Oh you know, you know, you know
Id never ask you to change
If perfect is what you're searching for
Then just stay the same

So don't even bother asking
If you look okay
You know I say

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause…

Akan ingatkah kau....

Image
credit to Mr Google
Wahai sahabat..... Saat kita akan berjauhan.. Saat tahun berganti tahun... Akan ingatkah kau pada coretan kisah kita.. Coretan catatan indah ... 
Wahai sahabat... Satu ketika dahulu... Ditempat asing,sunyi,sepi... Kita mencipta satu pertemuan.. Lalu huluran salam kenal mesra dihulur.. Satu ikatan terjalin mesra.... Akan ingatkah kau .....
Wahai sahabat... Catatan kita tidak semua indah.. Adat dalam persahabatan.... Pasti ada tercalar rasa di sudut hati kecil...  Ikatan rasa sayang tetap utuh tersimpul kemas... Membuat kita lebih mengenali dan menghargai... Akan ingatkah kau....
Wahai sahabat... Perpisahan itu penutup pertemuan.... Pahit manis kenangan tersemat kemas... Kita mengukir senyuman dalam tangisan.. Doa kudus mengiringi sayu.... Untuk kita pada catatan indah ini... Akan ingatkah kau.... 
 Ingat wahai sahabat... Perpisahan tidak semestinya pahit Kerna pahit manis perpisahan kita tentukan..... Tetapi dalan catatan indah ini... Kita ingin mencipta perpisahan dalam kebahagian... Semoga r…

setiap pertemuan dan perpisahan

Image
"Manisnya pertemuan pahitnya perpisahan" Hakikat yang pahit untuk kita terima. Mengapa perlu dicipta pertemuan jika ia akan berakhir dengan 
perpisahan. Jangan kita menolak takdir Allah, Kerana setiap pertemuan dan perpisahan itu ditentukan oleh Allah.Ya,  mungkin ia pahit tapi itu hakikat yang kita perlu akui dan terima dengan hati yang redha.Oleh itu hargailah setiap pertemuan yang kita cipta kerana kita mungkin akan menyesal andai saat itu tidak kita tidak pernah hargainya. Pertemuan yang indah sentiasa disulami dengan bicara manis, senda gurau kerana ia mencipta satu kenangan yang tidak akan kita lupakan sampai bila-bila. Andai satu hari nanti kita berpisah kenangan itu akan menjadi tali perhubung kita.  senyuman yang tersirat dibibirmu... menjadi ingatan setiap waktu... tanda kemesraan bersimpul padu... kenang aku dalam doamu... Dua orang sahabat yang menangisi lantaran berpisah kerana Allah akan dinaungi Arasy pada hari yang tiada naugan kecuali naungannya.Walaupun terpaksa…