Wednesday, October 27, 2010

jauh

 credit to Mr Google


Dalam dingin subuh,sunyi bisu
Bersendirian memandang kosong langit
Hitam pekat langit mendung 
Tiada peneman cahaya bintang
Dalam dingin sepi subuh ini 
Terlintas sejenak di sudut kecil hati
Persoalan yang tiada jawapan itu
Makin mesra menggasak jiwa
kenapa jadi begini
inikah yang diingini selama ini
dalam dekat mencari sinar
terasa semakin jauh
sungguh terasa jauh amat
 Masih diawang-awangan jawapan kepastian
ibarat layang putus talinya
salah siapa kalau semakin menjauh
Mungkin hati punya jawapan




Friday, October 22, 2010

Your soulmate

credit to Mr Google

"Jodoh pertemuan ditangan tuhan"

Orang kata kalau sudah jodoh, lari lah jauh mana akhirnya bertemu juga.

Sebab kita tahu jodoh pertemuanditangan tuhan kalau dah memang dia

memang dah ditentukan oleh Allah untuk kita datanglah banyak mana

halangan insyaAllah akan bersatu juga. Mungkin cepat atau lambat saje

yang menjadi persoalannya. Ada juga yang bercinta bagai nak rak tapi

pengakhirannya tidak seindah yang mereka harapkan.Kita hanya merancang

tapi Allah yang menetukan.Satu hakikat yang kita semua harus terima.

Rasulullah s.a.w bersabda : " Ketika ditiup ruh pada anak manusia tatkala ia 

masih didalam perut ibunya sudah ditetapkan ajalnya rezekinya jodohnya 

dan celaka atau bahagianya diakhirat".

Semua sudah diatur. Semua sudah ditetapkan. Kita hanya perlu menadah

tangan berdoa kepada Allah semoga dipermudahkan segala urusan kita,

jangan sombong.Seorang sahabat pernah berkongsi cerita

perihal cinta yang tidak berapa dipersetujui oleh bapanya kerana tidak

sesuai mungkin dari segi pendidikan dan itu pandangan dari kaca mata

seorang bapa. Ada betulnya, dan ini dari pandangan islam yang perlu kita

semua ingat, sekufu itu sangat penting dalam memilih pasangan.

Rasulullah bersabda: "Pilihlah olehmu keturunan kamu dan bernikahlah

kamu dengan orang yang sekufu" (hadith riwayat al-baihaqi).

Tapi jangan risau wahai sahabat selalu berdoa kepada Allah

semoga terbuka hati bapa itu dan terus berdoa jangan berhenti. kalau

memang sudah jodoh takkan kemana.Suka untuk aku mengingatkan

diri dan juga sahabat semua pada firman Allah iaitu :

Allah s.w.t berfirman, " perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan 

lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik 

untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik".

Itu janji Allah pada kita. Jadi apa lagi ditunggu persiapkan diri kita (aku juga) 

untuk menjadi yang terbaik supaya dapat bergandingan dengan yang terbaik  

seperti yang dijanjikan oleh Allah.  Bukan sahaja sebagai pasangan di dunia 

tapi pendamping di syurga .InsyaAllah. For the rest of our life.



















Wednesday, October 20, 2010

La tahzan

 DeviantArt by Andrea Reyes

La Tahzan jangan bersedih.

Tidak semua hari berlalu dengan gembira. 

Kita harapkan panas hingga ke petang rupa2nya hujan 

ditengah hari.  Ada masa kita punya perasaan sedih. 

Macam-macam punca atau sebab yang boleh membuatkan kita sedih. 

Mungkin kehilangan, kematian, pergaduhan, perselisihan faham, 

kegagalan umpatan dan sebagainya.

Rasa yang bukan kita amat alu-alukan.

Jangan dihalang biarkan sedih itu hadir. 

Ibn Qayyim pernah  berkata:

"Apapun tingkatan kesedihan itu hendaklah seseorang itu 

berada dijalan Allah s.w.t dan orang-orang yang cerdik

ialah yang tidak membiarkan kesedihan menguasai dirinya 

apalagi melumpuhkannya".

Rasa sedih membuat kita dekat dengan maha pencipta. 

Saat itu  terasa dekat amat pada Allah s.wt.

Firman Allah: 

"Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah berserta kita
( At-taubah: 40)

Jangan kita lupa pada Al-Quran  iaitu love letter from Allah. 

Kalam Allah yang tersusun indah itu  ubat untuk penyakit sedih.

Damai danTenang terasa amat.

Ini  cerita sedih hari ini.Tapi bagaimana pula esok? masih bersedih lagi? 

Firman Allah : 

" Sesungguhnya selepas setiap satu kesusahan ada kesenangan"




Tuesday, October 19, 2010

Bittaufiq wannajah


All the best in Final Exam to all my sisters and brothers

Do the best and never give up

Strive hard, pray harder, Dua' and tawakkal

remember Allah always with us

Perigi cari Timba

credit to Mr Google


Perigi cari timba atau Timba cari perigi? bagi aku kedua-duanya ada maksud tersendiri 

pada zaman dahulu. Istilah ini sering digunakan oleh orang dulu2 kerana mereka 

sangat2 berpengang pada adab2 berkawan antara lelaki dan perempuan. 

Bagi mereka biarlah sesuatu perhubungan itu bermula dengan lelaki ianya 

nampak  lebih manis berbanding jikalau perempuan yang memulakannya. 

Tetapi Itu cerita zaman dahulu . 

 Bagaimana pula dengan zaman sekarang?

Masih ada lagi ke orang menggunakan istilah-istilah sebegini.? 

mungkin ada sesetengah orang yang masih berpegang teguh pada istilah2 tersebut. 

Tetapi kalau ikutkan  arus pekembagan semasa, dunia sekarang sudah 

tiada lagi istilah perigi mencari timba atau timba mencari perigi. 

Bagi aku tidak salah untuk perempuan  yang

memulakan langkah dalam memulakan perhubungan kira macam  first mover la . 

Malu?... ok! aku terima mungkin ada sedikit perasaan  malu, tapi  itu memang sifat semulajadi 

perempuan kan tak begitu? kalau tengok lelaki zaman sekarang tak semua yang 

gentelman (jangan marah ye..bukan semua tapi segelintir..malu2 gajah gitu)  

so nak tunggu diorang buat move dulu? Memang tak la jawabnya.

jadi tak salah rasanya kalau kita yang memulakan tapi biar kena pada caranya. 

Jangan macam desperate sangat pulak gayanye.Maruah still kena jaga. 

Jadikan Rasulullah dan Siti Khadijah sebagai contoh. 

Jangan jadikan nafsu sebagai tapak kepada hubungan tetapi 

jadikan redha Allah sebagai asas hubungan.

Rasulullah s.a.w berpesan: 

" apabila datang kepada kamu orang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya 

 maka kahwinila ia. Jika tidak engkau perbuat  ( demikian ), akan terjadi fitnah di bumi 

dan kerosakan yang luas"  (Riwayat Tirmizi, Ibn Majah dan Al-Hakim).
 

Monday, October 18, 2010

berubah

video

bukan senang untuk berubah,
tetapi tiada yang mustahil kalau kita bersungguh-sungguh

Monday, October 11, 2010

opps! terjatuh sayang

Credit to Mr Google

"Ishhh menyampah la aku tengok muka mamat/minah tu...."

"eh tak ada muka lain ke aku nak tengok nie...asyik2 muka minah/mamat nie.".

"aku tak tau la kenapa aku benci giler tgk mamat/minah nie...."

Pernahkah menghadapi situasi seperti diatas?Orang dulu-dulu ada berpesan

kalau kita hendak benci pada seseorang itu biar berpada-pada takut2 terjatuh

sayang. Ramai orang mengakui akan kebenaran 

kata-kata itu.kebanyakkan orang ada  mengalami keadaan ini dimana 

\dahulunya dia amat benci pada seseorang tidak kisah sama ada yang

dibenci itu lelaki atau yang dibenci itu perempuan lama kelamaan perasaan itu 

bertukar jadi rindu dan sedikit demi sedikit  timbul perasaan sayang di 

hati.Kalau dahulu suka sangat menyakat, suka kata2, suka benci2 

tapi sekarang bila orang itu tiada depan mata, hati mula mengenang, mulut mula

menyebut2..rindu mula menapak.Percaya tak??..cuba sekali...baru 

tau...=)..jadi kalau nak benci orang berpada-pada jangan sampai satu hari
 
nanti makan tak kenyang.... 

tidur tak lena.... mandi tak basah...

opps!!! aku terjatuh sayang!!!















Friday, October 8, 2010

sikecil berlesung pipit

credit to Mr Google

si kecil berlesungpipit...
wajah mu selembut bicara...
senyummu seindah bulan
butir katamu halus amat..
tawamu penawar buat ayah
Rajukmu racun bagi siibu..
Permata indah harapan ini dipeluk erat...
Doa meiringi setiap langkah kecilmu...
kejayaan depan digenggam kemas...
semoga redha dan berkat Allah mengharum sikecil berlesung pipit...





 

              

Thursday, October 7, 2010

The Way I Loved You




He is sensible and so incredible
And all my single friends are jealous
He says everything I need to hear and it's like
I couldn't ask for anything better

He opens up my door and I get into his car
And he says, you look beautiful tonight
And I feel perfectly fine

But I've been screamin' and fightin'
And kissin' in the rain
And it's two a.m. and I'm cursin' your name
You're so in love that you act insane
And that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone
It's a roller-coaster kinda rush
And I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

He respects my space and never makes me wait
And he calls exactly when he says he will
He's close to my mother
Talks business with my father
He's charming and endearing, and I'm comfortable

But I've been screamin' and fightin'
And kissin' in the rain
And it's two a.m. and I'm cursin' your name
You're so in love that you act insane
And that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone
It's a roller-coaster kinda rush
And I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

He can't see the smile I'm fakin'
And my heart's not breakin'
'Cause I'm not feelin' anything at all

And you were wild and crazy
Just so frustrating, intoxicating, complicated
Got away by some mistake and now

I'll be screamin' and fightin'
And kissin' in the rain
It's two a.m. and I'm cursin' your name
I'm so in love that I acted insane
And that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone
It's a roller-coaster kinda rush
And I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

And that's the way I loved you
I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

Wednesday, October 6, 2010

Perhubungan jarak jauh (PJJ)

credit to MsCrys_DeviantArt

Long distance love atau hubungan cinta jarak jauh. Pasangan bercinta yang

terpisah antara benua, negara ataupun negeri berkorban untuk mengejar cita

dan impian.Satu perasaan yang susah untuk ditafsirkan. Kadang-kadang  its

killing inside. Tetapi semakin ramai pasangan sekarang yang berani mencuba

percintaan jarak jauh ini berikutan perkembangan teknologi yang semakin

canggih. Dengan adanya skype, YM, Facebook dan sebagainya, ramai yang

berpendapat bahawa mereka masih dapat berhubung dan berkomunikasi 

dengan pasangan masing-masing. Tapi adakah dengan berhubung 24h/7  

cukup untuk kita memelihara hubungan jarak jauh ini? Mungkin ada sesetengah

daripada kita setuju, tapi sebenarnya kekuatan sesuatu hubungan jarak jauh

itu bukan terletak berapa keprap kita berhubung dengan pasangan kita tetapi 

sejauh mana kita percaya pada pasangan kita sendiri.Kalau pasangan itu ada 

rasa tanggungjawab dan kepercayaan yang sangat dalam, hubungan itu

mungkin dapat berkekalan. Tapi kalau sebaliknya memang wassalam la 

jawapnya. Tapi ia bukan sesuatu yang mudah untuk kita bina kepercayaan.

Sedangkan depan mata pun tak percaya inikan pula pasangan kita duduk jauh

daripada kita. Oleh sebab itu ramai yang  bersetuju bahawa  memelihara 

hubungan cinta jarak jauh ini sebenarnya lebih susah daripada hubungan cinta 

biasa. Tapi kadang-kadang percintaan jarak jauh ini ada baiknya juga, ia 

sebenarnya boleh membuatkan pasangan lebih menghargai satu sama lain

mana tidaknyadulu kalau jumpa kalau tak bertekak tidak sah. Tapi bila dah

jauh terkenang-kenang.Apa-apa pun yang paling penting untuk Long distance

love ini adalah based on trust. So kalau rasa-rasa hendak mencuba hubungan

jarak jauh, make sure kepercayaan antara satu sama lain sudah betul-betul

kukuh. Kalau tak lupakan sahaja cari sahaja yang depan mata. 

Layan jom lagu "Long Distance" by Bruno Mars........

video


Sunday, October 3, 2010

Just the way you are

 


Oh her eyes, her eyes
Make the stars look like they're not shining
Her hair, her hair
Falls perfectly without her trying

She's so beautiful
And I tell her every day

Yeah I know, I know
When I compliment her
She wont believe me
And its so, its so
Sad to think she don't see what I see

But every time she asks me do I look okay
I say

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

Her lips, her lips
I could kiss them all day if she'd let me
Her laugh, her laugh
She hates but I think its so sexy

She's so beautiful
And I tell her every day

Oh you know, you know, you know
Id never ask you to change
If perfect is what you're searching for
Then just stay the same

So don't even bother asking
If you look okay
You know I say

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

The way you are
The way you are
Girl you're amazing
Just the way you are

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are.


by: Bruno Mars

Friday, October 1, 2010

Akan ingatkah kau....

credit to Mr Google

Wahai sahabat.....
Saat kita akan berjauhan..
Saat tahun berganti tahun...
Akan ingatkah kau pada coretan kisah kita..
Coretan catatan indah ... 

Wahai sahabat...
Satu ketika dahulu...
Ditempat asing,sunyi,sepi...
Kita mencipta satu pertemuan..
Lalu huluran salam kenal mesra dihulur..
Satu ikatan terjalin mesra....
Akan ingatkah kau .....

Wahai sahabat...
Catatan kita tidak semua indah..
Adat dalam persahabatan....
Pasti ada tercalar rasa di sudut hati kecil...
 Ikatan rasa sayang tetap utuh tersimpul kemas...
Membuat kita lebih mengenali dan menghargai...
Akan ingatkah kau....

Wahai sahabat...
Perpisahan itu penutup pertemuan....
Pahit manis kenangan tersemat kemas...
Kita mengukir senyuman dalam tangisan..
Doa kudus mengiringi sayu....
Untuk kita pada catatan indah ini...
Akan ingatkah kau.... 

 Ingat wahai sahabat...
Perpisahan tidak semestinya pahit
Kerna pahit manis perpisahan kita tentukan.....
Tetapi dalan catatan indah ini...
Kita ingin mencipta perpisahan dalam kebahagian...
Semoga redha Allah harum mewangi....
Pada tiap langkah yang diatur kemas 
Untuk kita melakar catatan lebih indah....








setiap pertemuan dan perpisahan

 
"Manisnya pertemuan pahitnya perpisahan"
 
Hakikat yang pahit untuk kita terima. Mengapa perlu dicipta pertemuan jika ia akan berakhir dengan 
perpisahan. Jangan kita menolak takdir Allah, Kerana setiap pertemuan dan perpisahan itu ditentukan oleh Allah.Ya,  mungkin ia pahit tapi itu hakikat yang kita perlu akui dan terima dengan hati yang redha.Oleh itu hargailah setiap pertemuan yang kita cipta kerana kita mungkin akan menyesal andai saat itu tidak kita tidak pernah hargainya. Pertemuan yang indah sentiasa disulami dengan bicara manis, senda gurau kerana ia mencipta satu kenangan yang tidak akan kita lupakan sampai bila-bila. Andai satu hari nanti kita berpisah kenangan itu akan menjadi tali perhubung kita. 
 
senyuman yang tersirat dibibirmu...
menjadi ingatan setiap waktu...
tanda kemesraan bersimpul padu...
kenang aku dalam doamu...
 
Dua orang sahabat yang menangisi lantaran berpisah kerana Allah akan dinaungi Arasy pada hari yang tiada naugan kecuali naungannya.Walaupun terpaksa berpisah biarlah ia berpisah dengan keadaaan yang diredhai oleh Allah. s.w.t. Setiap kenangan yang dicipta dari setiap pertemuan yang sangat indah itu,pada setiap pahit manis yang telah pun kita lalui bersama,pada setiap onak duri kehidupan kita telah jelajahi bersama, pada setiap suka duka kita telah  kongsi bersama akan tersemat  kemas dihati dan sentiasa dikenang dalam doa sebagai tanda ingatan tulus.

Teman bertapa pilunya hati menghadapi perpisahan ini,
pahit manis perjuangan telah rasa bersama,
Semoga Allah meredhai persahabatan dan perpisahan ini,
teruskan perjuangan, wahai teman...

Walaupun perpisahan mengasingkan kita, hakikatnya hati kita saling mengingati antara satu sama lain. Oleh itu jangan jadikan perpisahan sebagai penyebab pemutus dua hubungan erat yang kemas terikat kerana Allah S.W.T.