Sunday, September 26, 2010

Egois

credit to Mr Google

Egokah aku?....

yes .Im egomaniac...

korang pulak macam mana? mesti yes juga kan.. 

cuba cerita sikit kat aku siapa yang tak ada sifat egois tu..

angkat tangan..eh silap2 angkat keyboard...

meh2 sini...kita buat experiment nak??

Ok la back to topic...

bagi  aku,semua itu lumrah atau fitrah manusia untuk ada sedikit sifat egois...

Sifat ego ini aku boleh aku ibaratkan sebagai senjata yang boleh selamatkan kita 

dan juga boleh membunuh kita....

kalau terlebih2...abislah memang wassalam la...

tapi kalau dalam perhubungan antara awek-pakwe atau kawan-kawan pulak...

aku boleh kategorikan as a virus,,,

virus yang sangat bahaya...

sampai boleh putus sahabat ..putus cinta la.......macam2 lagi lah yang putus..

ada orang cakap...susah lah nak handle orang yang ego dia tinggi nie...

hands up...memang setuju....payah sangat susah...

apa saje yang dia cakap...

dia akan tegak setegak2nyer pendapat dia tue..

tak kisah pun dengan pandangan orang lain...

susahkan kalau ada pasangan  atau sahabat yang macam ini....

tapi jangan salah kan orang ego ini...

seperti yang aku cakap sifat tue memang semulajadi...

cuma mungkin orang2 ego ini tak tau macam mana nak 

control level egoism dalam diri diorang tue...

kat bawah nie ada beberapa tips yang aku rasa sangat berguna untuk kita semua 

dalam mengawal sifat egois kita... ....

1. sabar 
    semua orang tahu macam mana nak sabarkan...tak kan nak kena ajar pulak...
    kita pun tahu sabar itu separuh daripada iman...
    so nak tambah pahala kan...bersabar je...

2.jadi cermin untuk orang kawan yang ego
   maksudnya cuba letak diri kita sendiri kat tempat dia..
   mesti kita akan faham  situasi yang dia hadapi...dan   
   mungkin kita pun akan buat macam tu juga...
   so kadang2 mungkin situasi yang memaksa seseorang itu      
   untuk ego lebih sikit...so cuba untuk faham dulu sebelum kita terjah....

3.jangan suka membandingkan diri
   jangan suka membandingkan-membanding2kan diri kita dengan orang lain..
   biarla orang itu dengan cara dia  
  dan kita dengan cara kita...

4.selalu senyum
   tak ada kene mengena pun tapi senyum boleh 
   menghilangkan masalah betul tak..
   sebab senyum nie kan positif...so be positive!!!




Saturday, September 25, 2010

Alangkah Indahnya Hidup Ini



Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu
Allahumma Solli Ala Muhammad
Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim ( 2X )

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada umat
Umati kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami
Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu

Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kurniakanlah syafaatmu

aku kata cinta itu......




Aku kata...
cinta itu indah macam pelangi
tapi hadir hanya seketika...

Aku kata....
cinta itu manis macam gula2 kapas
tapi akan memakan diri akhirnya...

Aku kata ...
cinta itu macam ombak dan pantai tak boleh dipisahkan
tapi kalau tak dijaga akan musnah juga...

Aku kata...
cinta itu macam  bunga...harum dan cantik
tapi kalau tak disirami dan dibajai akan mati juga nanti...


Ini kata aku...
nak tahu cinta itu apa..
tepuk dada tanya hati....



Thursday, September 23, 2010

After Love




After Love Lyric [English Translation]
Singer : Ft Island

I thought you were my love
I thought you were my everything
I believed that you would be my last love
I laughed only for you
I lived only for you
I believed in your love and that it was happiness

Its all lies. All lies
Your love for me was all lies
Youve hurt me so
You left me crying
You said youll love only me, protect only me
Your love was all lies
You took away my heart and my love
and leaving me was love

Being loved by one person
Giving love to one person
I foolishly believed that person would be you
Its all lies. All lies
Your love for me was all lies
Youve hurt me so
You left me crying

You said youll love only me, protect only me
Your love was all lies
You took away my heart and my love

Wednesday, September 22, 2010

sketsa kehidupan ( i )



 lokasi: Ruang tamu.....
(bace berita metro on9 : kisah budak hilang ...lari ikut boyfrend atau bahasa saintifiknyer pakwe)

aku~aish budak-budak sekarang...nak kena sekeh nie...... 
         (sambil geleng2 kepala)...berani betol....
        sian mak bapak diorang

sahabat seangkatan 1~ kenapa2...

sesi soal siasat bermula....bla...bla...bla......dan bla......

sahabat seangkatan 2~ woooo....itulah jadinyer kalau sifat malu dah tak ada...
                                       tak kesian kat mak bapak....main redah aje....
                                       (sigh!)...tak pikir baik buruk...
(mode: serius)

aku ~  dah la lari pergi jumpa pakwe....balik rumah sengih2 macam kerang busuk ...
            muka tak bersalah  langsung....

(mode: serius katak) ...

aku~ lepas tue mengaku yang diorang dah terlanjur......eeeee...
         aku backhand sekali baru tau...dah la mak
         menangis2 risau kan diorang...
        diorang boleh pulak buat benda tak senonoh macam tue....
         (nauzubillah...mintak jauh...)

sahabat seangkatan  2~ otak sempit memang macam tu..umur baru setahun jangung..
                                        dah pandai buat macam2.....
                                       (menggeleng2 kepala)...sigh!

 aku~ (angguk laju2...setuju sangat...)


Alman Al-Farisi, katanya: 

“Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla apabila hendak membinasakan seorang hamba,maka Ia mencabut darinya rasa malu. Bila rasa malu telah dicabut, maka engkau tidak akan menemuinya kecuali sebagai orang yang murka dan dimurkai…”





           

  

Hitam putih kehidupan




Dalam hidup ini tak semuanya indah...

Kadang-kadang kita gembira...

Kadang-kadang ada terselit duka..

Tapi itu semua lumrah hidup..

Mungkin juga itu satu titik permulaan...

Permulaan untuk menjadi lebih matang...

Walaupun ianya pahit untuk ditelan..

Tapi manisnya tetap akan ada...

sabar kunci kehidupan...


Saturday, September 18, 2010

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasainya....

credit to Mr Google


innalillahiwainnailaihirojiun

"Dari Allah kita datang dan kepada Allah juga kita kembali"

setiap yang bernyawa pasti akan mati...

muda..tua...miskin...kaya...berkedudukan..tidak terkecuali...

Itu yang telah dijanjikan oleh Allah kepada setiap manusia yang diciptanya.

Kematian itu satu rahsia Allah dimana semua orang tidak akan tahu bila ajal atau kematian akan datang

menjemput..

Saat itu Malaikat maut akan datang bertandang  untuk membawa kita menghadap Allah s.w.t..

perit azabnya....

sakit...

tiada siap yang tahu...rahsia Allah

Larilah sejauh mana...kalau ia datang ia tetap akan datang..

bersedialah kita...

mengumpul sebanyak mungkin bekalan yang hendak kita bawa bersama untuk menghadap-Nya....

Ia satu perjalanan yang amat panjang...

amat jauh...

jauh dari sisi orang yang tersayang ...

tapi dekat disisi Allah s.w.t....

Sayang yang hakiki....cinta yang satu....

selepas penat lelah mengharungi dunia yang penuh cabaran dan godaan....

tibalah ke destinasi yang terakhir....

kematian......


Al-fatihah untuk Toh Tuan Tanah (rakan blogger) walaupun tak berapa kenal..tapi aku tahu arwah seorang yang baik... dan juga  suadara2 seislam yang telah dahulu bertemu dengan penciptanya....Allah s.w.t...

Allah lebih menyayangi mereka....

Thursday, September 16, 2010

sekeping hati halus

credit to Mr Google


Hari ni tengah selak2 surat khabar terbaca lah satu artikel ni...

tajuk artikel itu Konflik warga emas...lebih kurang macam itu lah tajuknya...

tajuk agak menarik..sangat kena dengan situasi aku....jadi aku pun baca tapi 

tak berapa nak baca sebab aku tak suka baca bahan bacaan yang tak berwarna...sakit mata...

aku setuju sangat dengan artikel tu...

kita oarang muda atau bergelar anak ni memang susah nak selami hati warga emas..

kadang2 apa yang mereka nak sampaikan tu kita tak berapa nak faham..

tue yang sampai merajuk2...

hati orang tua ni memang sangat halus...cepat sangat tersentuh...

kadang2 pening gak...tapi itu semua lumrah...

manusia itu sendiri ada kitaran hidup tersendiri.....ada peringkat demi peringkat...

dari kecil.. naik ke peringkat remaja kemudian ke alam  dewasa  terus ke dunia tua atau warga emas....

tapi bila sampai satu peringkat bila kita dah jadi tua nanti secara tak langsung perangai kita semua berubah...

lebih kebudak2kan..berjiwa sensitif...

bila kita salah cakap diorang mudah merajuk dan kecil hati...

jadi kite kenalah pandai ambil hati diorang nie...

dan aku cuba faham kehendak mereka..aku cuba untuk selami bicara hati  halus mereka...

Sekarang atuk aku duduk dengan keluarga aku...before ni atuk duduk dekat rumah pakcik..

setiap kali kitorang balik kampung..atuk mesti menangis nak ikut ayah aku..

jadi ayah aku tak nak menyesal kemudian hari..

ayah aku pun ambil keputusan untuk bawa atuk tinggal sekali...awal 2 minggu atuk okey lagi..

masuk sebulan atuk tak betah duduk dekat bandar..orang tua mana nak duduk lama2...

tapi sekarang ni alhamdulillah atuk dah okey kot...

walaupun umur atuk 83 tahun...alhamdulillah atuk sihat dari penyaki2 yang merbahaya..

tapi satu aje masalah atuk. atuk lupa..

tak sampai  masa lima minit atuk akan lupa apa yang atuk buat...

yang atuk ingat cerita zaman dulu2..

cerita dulu2 memang kemas tersimpan dalm kotak memori atuk..

memang seronok kadang2 melayan kerenah atuk..kadang2 tak terlayan juga..

haish!! manusia...

semoga atuk dilimpahi rahmat  dan sihat tubuh badan untuk 

meneruskan  perjalanan hidup yang indah ini.....

Tuesday, September 14, 2010

Nostalgia raya

salam Lebaran...seperti biasa raya tahun ini ke Ipoh lagi...

maklum la parents aku dua2 kat belah ipoh...

so every year tak ada masalah lah kalau masuk bab2 balik kampung..

Bila cerita pasal hari  raya...

ala...tetiba je boleh  masuk aura memory lane zaman dolu2...

gaya macam dah tua sangat pulak...

tambah2 time ni lah semua sepupu sepapat semua dapat

berkumpul...sanak saudara dapat berkenal mesra..setahun sekali kan..

ah..rindunya zaman kecik2 berhari raye..

kalau lah boleh kembali ke zaman itu.....

 Raya dulu-dulu.....

seperti biasa...lokasi tetap di ipoh...

pagi2 dah siap nak ke masjid sembahyang raye...

memang every year lokasi tetap kat kampung lintang....

sebab kat situ ada rumah best friend ayah aku..

jadi lepas raya ..rumah pertama yang kitorang serbu

rumah pakcik tu la...sian pakcik..

pagi2 dah kena layan karenah bebudak tak cukup umur nie..:P

agenda ke-2  ..bermula sesi maaf bermaafan keluarga...

memandangkn adikberadik aku agak ramai

time tue rasa ramai bile dah besar macam sikit je

bebudak tak cukup umur semua beratur panjang...

dalam otak dah pikir dah berapa lah bapak aku nak bagi duit raye tahun ini...

bebudak tak cukup memang cam gitu bile raya je dalam otak tak ada benda lain duit raye aje yang

lekat..yang mana agak dah nak cukup umur tue duit raya lebih sikit...yang tak berapa nak cukup umur

tue...kurang sikit la ...ye la bebudak mana boleh pegang duit banyak2...:P

Lepas sesi bermaafan tamat...

kitorg adik beradik yang tak berapa nak cukup umur nie mula lah operasi

jalan2 cari duit raya...

dah la datang tempat orang...pastue beraya beria2...

nie semua kitorang punyer cousin la yang mengajar...

cousins aku banyak lelaki so diorang la yang lead kitorang...

siap pasang starategi lagi...bahagikan dua kumpulan kecil...

sebab cousins aku cakap kalau kita  pergi terjah rumah orang ramai2 nanti

dapat duit raya sikit je...

so baik  bahagi  pada 2 kumpulan...

operasi diteruskan...bila ada rumah yang bagi duit raya lebih ..

masing halo2....so biar semua merasa dapat duit

raya banyak kan..macam tue la sebalik nya...

then kalau ada rumah yang bagi duit raye sikit  atau tak bagi

langsung...itu lagi kena roger2...tak la frust sangat...

bila pikir2 balik macam lawak pulak...

apa2 pun raya dulu bagi aku lagi meriah...

mungkin faktor umur kot yang jadi raya tue tak berape nak seronok...

itu bagi aku...

bagi yang lain suka hati korang la kan.....:P

Raya zaman sekarang....

lokasi tetap sam di ipoh....

bebudak tak cukup umur dah jadi lebih matang...matang ke??...

tradisi bersembahyang raya di kampung Lintang  tetap sama.....

Rumah first yang kami terjah juga tetap sama...

cuma bezanya kami dah cukup umur..

dah takde lagi celoteh bebudak tak cukup umur...

tradisi jalan2 cari duit raye dah tak ada...

mau kena sekeh kot kalau dah besau panjang macam nie pun nak

teruskan operasi tue lagi...hahaha

bukan jalan cari duit raya lagi dah...tue jalan2 cari pasal namanyer...:P....

dah takde lagi kumpul duit raye...

tapi keluar duit raya la ..beratur anak2 sedara nak duit raya...

ushar tajam je kat aku...tp ak tak bagi pun..hahaha...

tak keje lagi ma. mane nak cekau duit..:P

Dulu atau sekarang sebenarnyer sama je...

mungkin bergantung pada individu tu jugak ...kalau kita rasa

gembira ....gembira lah hari raya kita...kalau kita asyik dok pikir tak syok raya....

.x syok la  jadinyer sambutan hari raya kita....ceh!...

moral of da story ...

be positive!!!...yeah!!






..

Friday, September 10, 2010

Melabuh tirai Ramadhan...menyingkap tirai lebaran....

Alhamdulillah...syukur dipanjatkan kepada Allah...kerana kita semua telah diberi kesempatan masa, kesihtan

umtuk menjalani ibadah puasa selama sebulan...

Masa berlalu dengan begitu pantas, kekadang masa memintas kita tanpa kita sedari...pertama ramadhan

terasa amat lama tapi pejam celik telah tiba Ramadhana melabuhkan tirainya....

Kekadang pernah juga terlintas difikiran...bagaimana ramadhan aku kali ini....bagus ke...ke ada yang

terkurang...harap masih ada lagi kesempatan untuk bertemu lagi ramadhan...

Hari ini, seluruh umat islam sedunia meraikan eidul fitri iaitu hari kemenagan bagi kita semua....

kemenangan menahan nafsu diri....

kemenangan dalam menhan diri dalam  segala macam perkara yang boleh mencacatkan ibdah puasa kita...

disaat ini ...

diketika ini...

sama2lah kita  menguatkan lagi ikatan silaturrahim sesama kita....

yang mana jauh kita dekat2kan...

yang mana dekat kita rapat2kan...

yang mana ada perselisihan faham...sama2 kita clearkan....

disamping kita bergembira...jangan pula kita lupa pada yang telah tiada...

 dan bersederhanalah kita dalam mewarnai sinar syawal kali ini...

Semoga eidul fitri kali ini memberi seribu erti kepada kita dan diberkati oleh-Nya...amin~

Monday, September 6, 2010

Salam lebaran ini

Salam Lebaran ini...
ucapan ikhlas tulus dari hati kecil ini...
atas kesilapan silam yang pernah terjadi....
sepuluh jari dihulurkan tanda kemaafan...

salam lebaran ini...
sudut hati kecil ingin sekali  berbicara...
bicara tentang kegembiraan, keronokan dan kemenangan...
kesedihan,kedukaan luput sudah dari ingatan
manis senyum penyeri lebaran..

Salam lebaran ini...
dalam kegembiraan mewarnai hari...
tidak sekali hati kecil ini  terlupa pada yang telah tiada... 
Sekuntum doa dan alfatihah mengiringi lebaran...
dihulurkan pada  yang tersayang...
tanda ingatan dihati selalu....

Sunday, September 5, 2010

The Night of Power

 


Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan[1593].

Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? 

Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. 

Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin 

Tuhannya untuk mengatur segala urusan. 

Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.



Surah Al-Qadr ayat 1-5

Thursday, September 2, 2010

Home Sweet Home




Home sweet home to me!!!!

Balik cuti raya.....

nama je cuti tapi assignment tetap banyak seh....

 walau apa2 pun raya tetap raya beb !!!!.....

"SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN"