Bertudung sebab trend atau tuntutan agama



Bertudung itu satu trend atau sebab tuntutan agama?

Persoalan ini selalu sahaja bermain diminda saya sejak kebelakangan ini. Walaupun telah diberi peringatan oleh Allah didalam Al-Quran, masih berani umat islam akhir zaman ini tidak pandang serius perihal peringatan Allah itu. Tidak takutkah kita dengan kemurkaan Allah?

Firman Allah Surah An-nur ayat 31 " Dan katakanlah pada perempuan beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan  perhiasannya (auratnya)  kecuali yang biasa dilihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudungnya kedada, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putra-putra mereka atau putra-putra suami mereka atau saudara-saudara lelaki mereka atau putra-putra saudara lelaki mereka atau putra-putra saudara perempuan mereka dan para perempuan (sesama islam) mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki atau para pelayan lelaki( tua) yang tiada keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung"


Kenapa kamu bertudung?

Kenapa kamu bertudung? adakah sebab tuntutan agama atau hanya mengikut trend semata-mata atau mak abah yang suruh?

Tepuk dada tanya hati. tanya iman

Ramai remaja muslim sekarang yang pakai  tudung sebab mak abah yang suruh.
kalau tak pakai, mak abah marah.

Kalau Allah yang marah?


Habis kalau mak abah tak nampak boleh lah bukak tudung ? 

Bukan menindas apa lagi menghina tapi inilah realiti yang terjadi pada anak-anak muda muslim zaman sekarang depan mak abah bukan main baik, bertudung litup, berpakain sopan, bak kata pepatah pijak semut pun tak mati.

Belakang mak abah, tudung sudah terbang, pergaulan lelaki perempuan sudah tiada batas, sembahyang pun dah tak cukup.

sedih hati mak abah dengan  perlakuan anak-anak kesayangan mereka.


Semoga kita dijauhi dengan perkara-perkara sedemikian. Amin.


Nila setitik rosak susu sebelanga

" ala yang bertudung pun sama naik buat maksiat"

"bukan nya baik sangat pun"

Disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga, disebabkan sorang yang buat semua kena tempiasnya.
 Memang tak  dapat dinafikan , ada segelintir yang bertudung itu buat maksiat, tinggal sembahyang, tak jaga pergaulan lelaki perempuan.

Dan ada juga yang tidak bertudung itu jauh lebih baik daripada si tudung litup. Akhlak nya lebih baik, sembahyang nya terjaga.

Tapi siapalah kita untuk menentukan siapa yang baik siapa yang tidak baik. Itu urusan diri sendiri dengan Allah. Biarlah Allah yang menentukan. Sesungguhnya yang baik itu hanya dimata Allah.

Yang paling penting peringatan jangan diambil sambil lewa, kerana azab yang menanti adalah amat dahsyat  dan perit sekali. Sesungguhnya tiada yang benar melainkan kata-kata Allah.s.w.t.

Sungguh azab Allah s.w.t. amat pedih dan dahsyat!!!


Azab Allah  pada mereka

Antara azab Allah kepada wanita yang melanggar  peringatan dan larangan Allah ialah:
  • Wanita yang membuka rambut kepalanya selain kepada suaminya, rambutnya akan digantung diatas
  • api neraka sehingga menggelegak otaknya, berterusan selama ia tidak menutupnya.
  • Dada yang sengaja dibuka atau ditonjolkan supaya kelihatan seksi akan digantung atas api neraka dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantunganya
  • Betis dan paha yang gebu itu,bersiap sedialah untuk dipanggang, pedihnya hanya Allah yang tahu.

Peringatan sudah diberikan!!! tepuk dada tanya hati.


Rasulullah bersabda dalam hadis yang diriwayatkan  Abu Hurairah, yang bermaksud :

Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah saya lihat kedua-duanya itu (1) kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai  buat memukul orang ( penguasa yang kejam), (2) perempuan-perempuan ynag berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kearah maksiat, rambut sebesar punuk unta. Mereka tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak akan mencium  bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh demikian dan demikian


Kesimpulan: Indah sungguh
 

Indah sungguh seseorang wanita itu apabila bertudung, yang manis bertambah manis , yang ayu bertambah ayu. Yang paling penting wanita itu sentiasa indah dimata Allah.s.w.t. Tapi kita  harus ingat bertudung bukan maksud aurat lain tidak diberatkan. Bilamana sebut pasal aurat , semua sekali harus dijaga, bukan sahaja rambut, pakaian  dan tingkah laku juga  harus dijaga.  Barulah kena dengan identiti  kita sebagai wanita muslim.Semoga kita semua dibawah lindungan Allah.s.w.t dan dijauhi dengan muslihat duniawi.

Sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah.

Comments

Popular posts from this blog

Cemburu dalam islam

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 2)

Saya suka awak dan awak suka saya tapi....