Egois

credit to Mr Google

Egokah aku?....

yes .Im egomaniac...

korang pulak macam mana? mesti yes juga kan.. 

cuba cerita sikit kat aku siapa yang tak ada sifat egois tu..

angkat tangan..eh silap2 angkat keyboard...

meh2 sini...kita buat experiment nak??

Ok la back to topic...

bagi  aku,semua itu lumrah atau fitrah manusia untuk ada sedikit sifat egois...

Sifat ego ini aku boleh aku ibaratkan sebagai senjata yang boleh selamatkan kita 

dan juga boleh membunuh kita....

kalau terlebih2...abislah memang wassalam la...

tapi kalau dalam perhubungan antara awek-pakwe atau kawan-kawan pulak...

aku boleh kategorikan as a virus,,,

virus yang sangat bahaya...

sampai boleh putus sahabat ..putus cinta la.......macam2 lagi lah yang putus..

ada orang cakap...susah lah nak handle orang yang ego dia tinggi nie...

hands up...memang setuju....payah sangat susah...

apa saje yang dia cakap...

dia akan tegak setegak2nyer pendapat dia tue..

tak kisah pun dengan pandangan orang lain...

susahkan kalau ada pasangan  atau sahabat yang macam ini....

tapi jangan salah kan orang ego ini...

seperti yang aku cakap sifat tue memang semulajadi...

cuma mungkin orang2 ego ini tak tau macam mana nak 

control level egoism dalam diri diorang tue...

kat bawah nie ada beberapa tips yang aku rasa sangat berguna untuk kita semua 

dalam mengawal sifat egois kita... ....

1. sabar 
    semua orang tahu macam mana nak sabarkan...tak kan nak kena ajar pulak...
    kita pun tahu sabar itu separuh daripada iman...
    so nak tambah pahala kan...bersabar je...

2.jadi cermin untuk orang kawan yang ego
   maksudnya cuba letak diri kita sendiri kat tempat dia..
   mesti kita akan faham  situasi yang dia hadapi...dan   
   mungkin kita pun akan buat macam tu juga...
   so kadang2 mungkin situasi yang memaksa seseorang itu      
   untuk ego lebih sikit...so cuba untuk faham dulu sebelum kita terjah....

3.jangan suka membandingkan diri
   jangan suka membandingkan-membanding2kan diri kita dengan orang lain..
   biarla orang itu dengan cara dia  
  dan kita dengan cara kita...

4.selalu senyum
   tak ada kene mengena pun tapi senyum boleh 
   menghilangkan masalah betul tak..
   sebab senyum nie kan positif...so be positive!!!




Comments

Popular posts from this blog

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 2)

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 1)

My Seoul! - Part 1