sekeping hati halus

credit to Mr Google


Hari ni tengah selak2 surat khabar terbaca lah satu artikel ni...

tajuk artikel itu Konflik warga emas...lebih kurang macam itu lah tajuknya...

tajuk agak menarik..sangat kena dengan situasi aku....jadi aku pun baca tapi 

tak berapa nak baca sebab aku tak suka baca bahan bacaan yang tak berwarna...sakit mata...

aku setuju sangat dengan artikel tu...

kita oarang muda atau bergelar anak ni memang susah nak selami hati warga emas..

kadang2 apa yang mereka nak sampaikan tu kita tak berapa nak faham..

tue yang sampai merajuk2...

hati orang tua ni memang sangat halus...cepat sangat tersentuh...

kadang2 pening gak...tapi itu semua lumrah...

manusia itu sendiri ada kitaran hidup tersendiri.....ada peringkat demi peringkat...

dari kecil.. naik ke peringkat remaja kemudian ke alam  dewasa  terus ke dunia tua atau warga emas....

tapi bila sampai satu peringkat bila kita dah jadi tua nanti secara tak langsung perangai kita semua berubah...

lebih kebudak2kan..berjiwa sensitif...

bila kita salah cakap diorang mudah merajuk dan kecil hati...

jadi kite kenalah pandai ambil hati diorang nie...

dan aku cuba faham kehendak mereka..aku cuba untuk selami bicara hati  halus mereka...

Sekarang atuk aku duduk dengan keluarga aku...before ni atuk duduk dekat rumah pakcik..

setiap kali kitorang balik kampung..atuk mesti menangis nak ikut ayah aku..

jadi ayah aku tak nak menyesal kemudian hari..

ayah aku pun ambil keputusan untuk bawa atuk tinggal sekali...awal 2 minggu atuk okey lagi..

masuk sebulan atuk tak betah duduk dekat bandar..orang tua mana nak duduk lama2...

tapi sekarang ni alhamdulillah atuk dah okey kot...

walaupun umur atuk 83 tahun...alhamdulillah atuk sihat dari penyaki2 yang merbahaya..

tapi satu aje masalah atuk. atuk lupa..

tak sampai  masa lima minit atuk akan lupa apa yang atuk buat...

yang atuk ingat cerita zaman dulu2..

cerita dulu2 memang kemas tersimpan dalm kotak memori atuk..

memang seronok kadang2 melayan kerenah atuk..kadang2 tak terlayan juga..

haish!! manusia...

semoga atuk dilimpahi rahmat  dan sihat tubuh badan untuk 

meneruskan  perjalanan hidup yang indah ini.....

Comments

Popular posts from this blog

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 2)

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 1)

My Seoul! - Part 1