Nostalgia raya

salam Lebaran...seperti biasa raya tahun ini ke Ipoh lagi...

maklum la parents aku dua2 kat belah ipoh...

so every year tak ada masalah lah kalau masuk bab2 balik kampung..

Bila cerita pasal hari  raya...

ala...tetiba je boleh  masuk aura memory lane zaman dolu2...

gaya macam dah tua sangat pulak...

tambah2 time ni lah semua sepupu sepapat semua dapat

berkumpul...sanak saudara dapat berkenal mesra..setahun sekali kan..

ah..rindunya zaman kecik2 berhari raye..

kalau lah boleh kembali ke zaman itu.....

 Raya dulu-dulu.....

seperti biasa...lokasi tetap di ipoh...

pagi2 dah siap nak ke masjid sembahyang raye...

memang every year lokasi tetap kat kampung lintang....

sebab kat situ ada rumah best friend ayah aku..

jadi lepas raya ..rumah pertama yang kitorang serbu

rumah pakcik tu la...sian pakcik..

pagi2 dah kena layan karenah bebudak tak cukup umur nie..:P

agenda ke-2  ..bermula sesi maaf bermaafan keluarga...

memandangkn adikberadik aku agak ramai

time tue rasa ramai bile dah besar macam sikit je

bebudak tak cukup umur semua beratur panjang...

dalam otak dah pikir dah berapa lah bapak aku nak bagi duit raye tahun ini...

bebudak tak cukup memang cam gitu bile raya je dalam otak tak ada benda lain duit raye aje yang

lekat..yang mana agak dah nak cukup umur tue duit raya lebih sikit...yang tak berapa nak cukup umur

tue...kurang sikit la ...ye la bebudak mana boleh pegang duit banyak2...:P

Lepas sesi bermaafan tamat...

kitorg adik beradik yang tak berapa nak cukup umur nie mula lah operasi

jalan2 cari duit raya...

dah la datang tempat orang...pastue beraya beria2...

nie semua kitorang punyer cousin la yang mengajar...

cousins aku banyak lelaki so diorang la yang lead kitorang...

siap pasang starategi lagi...bahagikan dua kumpulan kecil...

sebab cousins aku cakap kalau kita  pergi terjah rumah orang ramai2 nanti

dapat duit raya sikit je...

so baik  bahagi  pada 2 kumpulan...

operasi diteruskan...bila ada rumah yang bagi duit raya lebih ..

masing halo2....so biar semua merasa dapat duit

raya banyak kan..macam tue la sebalik nya...

then kalau ada rumah yang bagi duit raye sikit  atau tak bagi

langsung...itu lagi kena roger2...tak la frust sangat...

bila pikir2 balik macam lawak pulak...

apa2 pun raya dulu bagi aku lagi meriah...

mungkin faktor umur kot yang jadi raya tue tak berape nak seronok...

itu bagi aku...

bagi yang lain suka hati korang la kan.....:P

Raya zaman sekarang....

lokasi tetap sam di ipoh....

bebudak tak cukup umur dah jadi lebih matang...matang ke??...

tradisi bersembahyang raya di kampung Lintang  tetap sama.....

Rumah first yang kami terjah juga tetap sama...

cuma bezanya kami dah cukup umur..

dah takde lagi celoteh bebudak tak cukup umur...

tradisi jalan2 cari duit raye dah tak ada...

mau kena sekeh kot kalau dah besau panjang macam nie pun nak

teruskan operasi tue lagi...hahaha

bukan jalan cari duit raya lagi dah...tue jalan2 cari pasal namanyer...:P....

dah takde lagi kumpul duit raye...

tapi keluar duit raya la ..beratur anak2 sedara nak duit raya...

ushar tajam je kat aku...tp ak tak bagi pun..hahaha...

tak keje lagi ma. mane nak cekau duit..:P

Dulu atau sekarang sebenarnyer sama je...

mungkin bergantung pada individu tu jugak ...kalau kita rasa

gembira ....gembira lah hari raya kita...kalau kita asyik dok pikir tak syok raya....

.x syok la  jadinyer sambutan hari raya kita....ceh!...

moral of da story ...

be positive!!!...yeah!!






..

Comments

Popular posts from this blog

Cemburu dalam islam

Trip santai Berembun & Telapak Buruk (Part 2)

Saya suka awak dan awak suka saya tapi....